Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ακρόπολη & Αναστήλωση»

Tην Παρασκευή 29/3/2019 και την Δευτέρα 1/4/2019 πραγματοποιήθηκε στην Ακρόπολη για μία ακόμη φορά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο "Ακρόπολη & Αναστήλωση". Συνολικά συμμετείχαν 350 μαθητές της Α΄ Λυκείου και 28 εκπαιδευτικοί από 14 σχολεία της Αττικής. Κατά τη δεύτερη ημέρα του προγράμματος παρευρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο η Υπουργός Πολιτισμού κι Αθλητισμού κα Μυρσίνη Ζορμπά συνοδευόμενη από την Γενική Γραμματέα κα Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη και συνομίλησε με τους μαθητές.

Για τη συμμετοχή των σχολείων στο πρόγραμμα τηρήθηκε σειρά προτεραιότητας. Ένα μήνα πριν από την επίσκεψή τους, πραγματοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο στους εκπαιδευτικούς και προσφέρθηκε εκπαιδευτικό υλικό, προκειμένου να μπορέσουν να προετοιμάσουν καλύτερα τους μαθητές τους.

Κατά την τρίωρη διάρκεια του προγράμματος οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά την επιστημονική και την τεχνική εργασία που συντελείται για τη συντήρηση και αναστήλωση των μνημείων. Πιο συγκεκριμένα, παρακολούθησαν μία σειρά βιωματικών παρουσιάσεων που πραγματοποιήθηκαν σε επτά επιλεγμένες θέσεις στον χώρο της Ακρόπολης από το εξειδικευμένο προσωπικό της ΥΣΜΑ. Αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί, τοπογράφοι, συντηρητές και μαρμαροτεχνίτες, με ιδιαίτερο ζήλο έδειξαν στα παιδιά την εργασία που διεξάγουν καθημερινά.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το εσωτερικό των μνημείων και των εργαστηρίων κι ενημερώθηκαν για τα αίτια των φθορών, τις αρχές και τις μεθόδους των επεμβάσεων καθώς και για τα ολοκληρωμένα αλλά και τα τρέχοντα αναστηλωτικά προγράμματα. Θαύμασαν από κοντά τα μνημεία, παρατήρησαν λεπτομέρειες της αρχιτεκτονικής γλυπτικής τους, είδαν στην πράξη τον τρόπο κατασκευής συμπληρωμάτων από νέο μάρμαρο με τη βοήθεια εκμαγείων και τη χρήση σημειοθέτη (πονταδόρου), έμαθαν για τον τρόπο συγκόλλησης των συμπληρωμάτων με τα αρχαία μέλη, ενημερώθηκαν για τη φωτογραμμετρία-μία σύγχρονη τοπογραφική μέθοδο τεκμηρίωσης των μνημείων, ανακάλυψαν τα εργαλεία λάξευσης του μαρμάρου και τα ίχνη τους στο αρχαίο μάρμαρο. Ο θαυμασμός τους για τα έργα των αρχαίων λιθοξόων έγινε ακόμη μεγαλύτερος όταν προσπάθησαν οι ίδιοι να λαξεύσουν ένα κομμάτι μάρμαρο κατανοώντας τη δυσκολία, την προσοχή και την επιμονή που απαιτεί μία τέτοια εργασία. Επίσης μεταμορφώθηκαν για λίγο σε συντηρητές κι ενημερώθηκαν για τις μεθόδους συντήρησης της επιφάνειας ενός αρχιτεκτονικού μέλους ενώ είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τα εργαλεία των συντηρητών, να τα χρησιμοποιήσουν για να καθαρίσουν μικρές ρωγμές αλλά και να σφραγίσουν με κονίαμα κάποιες απ’ αυτές. Η επαφή των μαθητών με το προσωπικό της ΥΣΜΑ ενδυνάμωσε το ενδιαφέρον τους για τα μνημεία, τη μεθοδολογία των επεμβάσεων, τα επαγγέλματα των εργαζομένων και τους έφερε πιο κοντά στη δύσκολη αλλά και γοητευτική καθημερινότητα των αναστηλωτικών έργων.